Jak radzić sobie z lękiem skutecznie?


Lęk jest stanem emocjonalnym całkowicie naturalnym, który pojawia się jako reakcja na różne stresujące sytuacje. Gdy jednak zdarza się za często i jest bardzo intensywny, w takim przypadku może wymagać konsultacji ze specjalistą. Wtedy staje się zaburzeniem, które może znacznie przeszkadzać czy nawet uniemożliwiać radzenie sobie z codziennymi sytuacjami i może znacznie obniżać jakość życia.

Zaburzenia lękowe, które w przeszłości nazywane były nerwicami, są częstymi zaburzeniami psychicznymi. W większym stopniu dotykają one kobiet niż mężczyzn, tak osób dorosłych, jak dzieci. Wyróżniamy wiele różnych rodzajów leków, z których każdy przejawia się w nieco inny sposób, na przykład na niepokoju, zamartwianiu się, trudności w uspokojeniu, doświadczeniu nieprzyjemnych stanów jak wspomnienia czy koszmary. Także lękowi towarzyszyć mogą dolegliwości takie jak kołatanie serca, pocenie się, przyspieszony oddech, osłabienie.

Co najczęściej jest przyczyną lęków?

  • zaburzenia psychiczne – są one także uwarunkowane genetycznie, dlatego też jeżeli ktoś z rodziny ma predyspozycje do wystąpienia lęków, także mogą one pojawić się u innych członków rodziny, chociaż nie jest to pewne
  • stresujące wydarzenia – mogą być to zarówno śmierć bliskiej osoby, wypadek, przemoc, jak i zmiana pracy, miejsca zamieszkania, narodziny dziecka
  • choroby somatyczne – lęk może pojawiać się w przebiegu niektórych chorób, na przykład cukrzycy, problemów hormonalnych, na przykład niedoczynności tarczycy, chorób serca, astmy
  • stosowanie substancji psychoaktywnych – alkohol, środki uspokajające, narkotyki mogą powodować wyzwolenie lęku
  • czynniki osobowościowe – niska samoocena, silna potrzeba kontroli, perfekcjonizm również mogą wpływać na lęki

Istnieje wiele różnych sposobów na poradzenie sobie z lekami. Są one dobierane w zależności od tego, z jakim rodzajem lęku mamy do czynienia, jakie jest jego natężenie, jakie są potrzeby osoby chorej. Poniżej prezentujemy zarówno sposoby na radzenie sobie z łagodnymi symptomami lękowymi, jak i z poważniejszymi trudnościami.

blondynka

Jak poradzić sobie z łagodnym lękiem?

Jeżeli doświadczasz sytuacji lękowych, ale nie są one częste i intensywne, w takim przypadku można spróbować wyciszyć je poprzez zmianę swojego dotychczasowego trybu życia. Przejście na zdrową dietę, regularne ćwiczenia fizyczne, wysypianie się bardzo pomogą. Warto też zapoznać się z technikami relaksacyjnymi czy medytacją, ograniczyć spożycie alkoholu oraz stosowanie innych używek, na przykład kawy, napojów energetycznych.

Pamiętaj też o tym, że ważne jest utrzymywanie pozytywnych kontaktów z innymi osobami. Wobec tego wtedy, gdy pojawiają się jakieś konflikty, staraj się rozwiązywać je natychmiast, otwarcie komunikuj swoje myśli. Gdy jednak twoje starania nie przynoszą właściwych skutków, a lęk wyzwala kontakt z określoną osobą, pomyśl o ograniczeniu kontaktów z nią.

Farmakoterapia i psychoterapia w leczeniu lęków

Zdarza się jednak, że potrzebne jest profesjonalne leczenie lęków pod okiem doświadczonych w tej dziedzinie specjalistów. Najczęściej stosuje się wtedy metody psychologiczne – psychoterapię w wybranym nurcie, na przykład poznawczo-behawioralnym (CBT), który stosowany jest najczęściej. Z usług skorzystać można w wielu gabinetach.

W sytuacjach nasilonych lęków, które nie pozwalają na normalne funkcjonowanie, warto udać się do psychiatry, który będzie mógł przepisać odpowiednie leki. Najczęściej w takiej sytuacji stosuje się leki przeciwdepresyjne, które mają działanie przeciwlękowe. Wpływają one na neuroprzekaźniki w mózgu i wtedy, gdy są prawidłowo dobrane, znacznie ułatwiają funkcjonowanie pacjenta.